Příběhy žáků

JUSTÝNA SVOBODOVÁ - Hendikep jako hnací motor za štěstím

Miluje svět, ale vidí ho tak trochu po svém a v jasně ohraničených společenských očekáváních někdy reaguje poněkud nepředvídatelně. A to ji vylučuje ze společnosti a separuje od lidí, mezi kterými je tak ráda. Ovšem komunikační zdatnost a společenské zapojení je u Justýnky spíše symptom než osobnostní složka. Justýnka se narodila s Williamsovým syndromem, což je vzácná genetická porucha, která ovlivňuje fyzické, mentální i psychické zdraví. Vedle typických fyzických rysů se projevuje i řadou zdravotních komplikací, ale také třeba vysokou mírou komunikativnosti. Ta ovšem někdy převažuje nad schopností porozumět, a proto děti působí vyspělejší, než ve skutečnosti jsou.

Justa ráda mluví, zpívá i hraje. I muzikálnost je jedním z rysů jejího hendikepu. Její bezprostřednost a výřečnost může být ale někdy i
příznivě nakažlivá. Ráda se také trochu předvádí a strhává pozornost a tyto vlastnosti může i díky SVÍTÁNÍ ventilovat správným směrem. Úspěšně bubnuje v hubením soboru Mlima Jua. „Je to nádherný, bubnovat a zároveň mít kolem sebe takový skvělý lidi. Užívám si to,“ přiznává sama Justýnka.

„Justýnka ten prostor pro sebevyjádření a realizaci, který ji škola nabízí, miluje. Ale i když tam se realizuje, snažím se, aby měla život i mimo školu. Snažím se zajistit více kroužků a zálib, kam by docházela a mohla se v rámci svých možností co nejvíce rozvíjet,“ vysvětluje maminka Justýnky Pavla Šklíbová.

Jsme rádi, že škola tak může být prostorem, kde se součást hendikepu stává pro děti i hnacím motorem k jejich osobnímu štěstí. „Nejsme jen bezpečný prostor, který tak trochu chrání hendikepované děti před běžným světem, jako nám podobné školy. Zakládáme si na tom, že inspirujeme děti k tomu, aby s tím, co mají, tvořily a v rámci možností svého hendikepu posouvaly své hranice nemožného. Jsme přístavem, kde má každý to nejlepší zázemí a podmínky pro svoji plavbu i přípravu na život a Justýnka je toho skvělým příkladem,“ dodává naše paní ředitelka Miluše Horská.

Opačně by to nešlo, ale jsme rádi, že jsme ve SVÍTÁNÍ

Justýnka nejdřív zkoušela Montessori základní školu v Třebosicích, ale jako v mnoha jiných případech, nebyla ani u ní inkluze to pravé. „Původně jsem chtěla, aby ji zdravé děti táhly, ale spíše ji frustrovalo, že nikdy nedokáže to, co zdravé děti. Navíc Justýnka si svou odlišnost uvědomovala, což všechno ještě komplikovalo. Celkově si po této zkušenosti myslím, že jiné, než lehké postižení inkluze vlastně nemůže unést, i když je pravda, že to je případ od případu a každý to může zvládat jinak. Chtěli jsme to zkusit a zjistili, že pro Justýnku to nebylo, v opačném pořadí by to ale stejně nešlo a jsem ráda, jak to proběhlo, a nakonec i dopadlo.“ Vysvětluje maminka Justýnky, jak to bylo se začátky jejího vzdělávání.

 

Proto po hledání ideálního prostředí nakonec přešla Justýnka do SVÍTÁNÍ, kde si zopakovala 1. třídu a hned bylo jasné, že tohle prostředí ji svým nastavením i možnostmi svědčí daleko víc. Nyní navštěvuje 8. třídu a je víc než spokojená. „I tím, že se tady může realizovat a zažívat úspěch se Justýnka hodně zklidnila. Když sem nastoupila, byla hodně divoká až nezvladatelná. Pozornost strhávala nezdravým způsobem, to se ale po letech ve SVÍTÁNÍ dost změnilo. Teď už nečeká, že se svět bude točit jen kolem ní, a tím, že se dokázala i přizpůsobit, tak tu našla přátele, kteří ji ve světě venku hodně chyběli,“ vysvětluje paní učitelka Simona Panušková, která měla Justýnku na starosti od 1. do 7. třídy.


Mít třídu s dětmi různých hendikepů je někdy opravdu výzva. Navíc zde velkou roli hrají i individuální potřeby a specifika, která s sebou každý hendikep nese. „Každý učitel si s takovým dítětem musí poradit jinak, základem je vždycky ovšem velká dávka trpělivosti a pochopení. Mně fungují pevně nastavené hranice a pravidla, která je potřeba si udržet. Pak i děti jako Justýnka zjistí, kde je bezpečný prostor a jak fungovat, aniž by rozptylovali sebe nebo ostatní,“ dodává paní učitelka Panušková s tím, že na její práci je někdy náročné právě to, že hendikepované děti zkouší narušení pravidel nebo hranic pořád. „O to důležitější je vydržet a dát dětem co nejlepší základ pro to, aby mohly fungovat i v nechápavé, někdy až bezohledné společnosti, která je stále dost nastavená na dokonalost a úspěch,“ doplňuje.

SVÍTÁNÍ je velká úleva pro všechny

„SVÍTÁNÍ nám ulehčilo život v mnoha ohledech. Pro Justu je hlavní to, že si může sáhnout na klid, ale i zažít úspěch. Mně život velmi usnadní i nenahraditelné drobnosti, jako jsou svozové autobusy, nebo, že ve škole jsou lidé ochotní ohřát Justýnce speciální jídlo, je totiž celiak,“ vypočítává vedle speciálního učebního plánu a malého počtu žáků ve třídě i další přínosy školy maminka Justýnky.

Všichni ve SVÍTÁNÍ i samotní rodiče žáků naší školy si uvědomují, že vedle bezpečí, zázemí a naplněné potřeb děti jako Justýnka u nás uvítají především přijetí od vrstevníků, individuální přístup a možnost dosáhnout si na ocenění, který v běžném světě nezažívají. „Paní učitelky nás umí pochválit. Jsou na nás moc hodné. Nejradši tu trávím čas s kamarády a zpívám a hraju,“ přidává svůj pohled Justýnka, která by chtěla jednou být DJka, protože hudba ji opravdu baví a zároveň částečně naplňuje i její potřebu po kontaktu a souznění. „Teď ráda poslouchám třeba Mirai,“ dodává.

 

Porozumění a nic neříkat, to někdy stačí

Mimo školu může být pro rodiny, podobné té Justýnky, největším darem třeba jen porozumění tomu, že se nejedná o zdravé dítě. „Celkově  vnímám, že společnost nabízí stále větší pochopení, často ovšem zůstává skryto, že hendikepovaní lidé nejsou jenom ti na vozíku. Někdy troskotáme na tom, jak vysvětlit, co její hendikep znamená a že její fyzický vzhled tomu mentálnímu vůbec neodpovídá. I proto jsme se dost stáhli jenom k naší rodině, máme svůj bezpečný okruh lidí, kde můžeme být sami sebou a minimalizujeme tak vznik začarovaného kruhu vysvětlování a nedorozumění“, vysvětluje maminka Justýnky, jak se často cítí na veřejnosti a ve společnosti.

 

Naše zkušenost při akcích s dětmi i přímo rodin, které u nás svoje děti mají, je taková, že dokud se hendikep člověka netýká přímo jeho nebo jeho blízkých, tak často soudí a komentuje něco, co vlastně ani nemůže chápat. „A pak padají komentáře z nevědomosti, které ale ničemu nepomohou a jenom zraňují. Je jasné, že lidi občas nevědí, co říci, ale možná by v takovou chvíli bylo lepší neříkat nic. I zdraví jedinci toho mají v téhle době někdy dost a představte si, že potřebujete na nákup a vaše dítě v klidu prostě nevydrží. Vzteká se a ty zlé nebo nechápavé útoky a komentáře to celé jen zhorší. Každý má názor, ale málokdo v takové situaci opravdu pomůže, nebo aspoň neškodí,“ objasňuje nejčastější předsudky a překážky, kterým musí jako maminka hendikepovaného dítěte čelit, paní Šklíbová. A dodává, že posun ve společnosti sice vidí, ale ohledně tabuizovaných oblastí ji chybí větší osvěta a informovanost například o tématu intimity, chráněného bydlení, odpoledních aktivit i zaměstnání u lidí s hendikepem.

A i proto škola SVÍTÁNÍ bojuje s předsudky, které mnohdy i jen z neporozumění nebo nevědomosti způsobují spoustu bolesti a zhoršování už tak těžkých životních situací, a otevírá ve společnosti témata, kterých se někdy sama veřejnost bojí.
„Chtěla bych být zdravá. Ale hlavně chci, aby se všichni měli rádi. Aby se nikdo nehádal a nezlobil stejně jako to děláme ve SVÍTÁNÍ,“ dodává ke svému největšímu přání Justýnka, která je jen jedním z mnoha silných příběhů, které v naší škole žijeme každý den.
Tomu, aby takovéto příběhy měly radostnější příběh, můžete přispět i vy. Pravidelnou nebo jednorázovou platbou na náš účet přispějete škole SVÍTÁNÍ na její existenci i provoz, na zajištění svozových autobusů a další nároky, které s sebou vzdělávání hendikepovaných dětí přináší.

 

 

Přímé příspěvky můžete posílat na: 

Číslo účtu: 35-6934550257/0100

IBAN: CZ12 0100 0000 3569 3455 0257

SWIFT: KOMBCZPP

Je čas napnout plachty, kontaktujte nás ještě dnes!