Příběhy žáků

Příběhy úspěšných žáků a absolventů školy SVÍTÁNÍ

Chytrá a cílevědomá dívka, která se s nepřízní osudu společně s rodiči statečně rve. Do naší školy nastoupila v první třídě jako imobilní – neschopná ovládat pohyby ani jedné své končetiny a komunikovala několika málo hláskami nebo slabikami. Zpočátku jsme komunikaci a čtení rozvíjeli pomocí speciálního programu a očního komunikátoru, který rodiče obstarali. Pak se ovšem začaly dít věci! Díky správné medikaci, odhodlání rodičů, intenzivní komplexní rehabilitaci, terapeutickým pobytům a Eriččině nezdolné vůli po úspěchu se nám před očima začal odehrávat opravdový zázrak.


Z Eričky je nyní slečna, která samostatně jezdí na mechanickém vozíku, sama jej ovládá a konečně může zažívat tak samozřejmou věc, jakou je přemístit se bez pomoci z jednoho místa na druhé. K tomu zvládá brebentit a v souvětích vás smysluplně a srozumitelně poinformuje o novinkách a přáních. Vtipkuje se svými spolužáky a navazuje nová přátelství. 

ERIKA BERANOVÁ

Ve třídě je menší počet dětí a speciální pedagožce sekundují ještě dvě asistentky pedagoga a osobní asistentka. Díky všem pokrokům a podpoře se Eričce daří více rozvíjet hlasité čtení. Psaní trénuje na klávesnici s krytem, pracuje s tabletem. Je bystrá, v matematice a v prvouce směle stačí svým spolužákům. Od třetí třídy se učí i angličtinu. V rámci tělesné výchovy dojíždíme na plavání, které má dívka velmi ráda. Během vzdělávání v naší škole dochází pravidelně na logopedii, fyzioterapii a ergoterapii a doplňkově také na canisterapii a hipoterapii. Často také navštěvuje naši psychorelaxační místnost s vodní postelí.
Eričko, držíme ti pěsti, ať se i nadále takhle úžasně rozvíjíš a budeme se snažit ti v rozkvětu co nejvíce pomáhat!!!

MICHAELA PROCHÁZKOVÁ

Tanec je pro Michaelu Procházkovou z Pardubic celoživotní láskou. A to i přesto, že je většinu svého života upoutána na vozík.

Každé její vystoupení se podobá zázraku. I když se musí vyrovnávat s těžkým zdravotním hendikepem v podobě postižených všech čtyř končetin, je jednou z hvězd tanečního souboru Amare.

Ten fungoval při Základní škole a Praktické škole Svítání v Pardubicích pod odborným vedením Markéty Hujerové, která v tomto zařízení pomáhajícím lidem s různými hendikepy působila dlouhá léta jako zástupkyně ředitelky.

Na jeviště Míša přijíždí pokaždé na vozíku. S pomocí ostatních členů souboru Amare však dokáže alespoň na okamžik tančit, byť to tuto odvážnou a nesmírně statečnou dívku stojí ohromné úsilí a energii. Jenže touha předvést, že to jde, je vždycky silnější než všechny hendikepy i bolest.

Pro tanec žije. Její obdivuhodné výkony už zasáhly srdce několika tisíc diváků na nejrůznějších akcích, které pardubická škola Svítání pořádá nebo na nich účinkuje jako host.

Choreografie, v nichž Míša září podobně jako sluníčko na logu školy, jsou této sympatické slečně šity přímo na míru. Stejně jako nádherné kostýmy, v nichž má možnost předvádět své umění i krásu.

Potlesk publika je mocný. A kouzlo tance je pro Míšu doslova magické. Dokonce tak, že se na pár chvil vzepře nepřízni osudu a přesvědčí sebe i okolí, že to jde. Pomalu, zlehka, krůček po krůčku

Tvrdá práce a náročné hodiny zkoušek se postupně úročí. I na vozíku může být vysněnou baletkou, skvostnou tanečnicí, které aplaudují zaplněné sály. Její pokoj plný fotografií z mnoha vystoupení tanečního souboru Amare po celé republice je toho jasným důkazem…

Míša je bojovnice. A díky podpoře svých kamarádů a pedagogů ze školy Svítání ukazuje cestu i ostatním. Jen ty nohy a ruce zatím tolik neposlouchají, jak by si všichni přáli. Proto by uvítala pomoc v podobě speciálního tanečního vozíku, který však stojí několik desítek či spíše stovek tisíc korun.

Na první pohled se to zdá být nemožné. Jenže v případě Míši se prostě zázraky dějí!

Hudba je pro něj celý život. I přes svůj zdravotní hendikep dokáže zahrát na klavír, varhany, klarinet a ještě k tomu hezky zpívá.

Nevidomý Pavel Diblík z Holic je jedním z nejúspěšnějších absolventů Základní školy a Praktické školy SVÍTÁNÍ, kam se dodnes rád vrací – mimo jiné také jako člen muzikoterapeutického souboru Mlima Jua, který s velkým úspěchem vystupuje na různých kulturních a společenských akcích nejen v Pardubickém kraji.

Každý koncert si užívám,“ svěřuje se Pavel Diblík, jenž si od mala jde za svým snem. „V šesti letech mne babička přivedla do kostela, kde jsem slyšel poprvé v životě varhany. Od té doby jsem si přál na ně umět hrát,“ podotýká absolvent Deylovy konzervatoře pro nevidomé, jenž v současné době vystupuje i sólově nebo doprovází známé i méně známé umělce.

PAVEL DIBLÍK

Jeho všestranný hudební talent nedávno ocenil například textař Michal Horáček, zpěvačka Leona Šenková nebo herečka a zpěvačka Eva Horká. Velkým oceněním pro něj byla i možnost předvést své umění ve Vatikánu během poutní cesty české delegace k Svatému roku milosrdenství, jejíž součástí bylo též předání sochy Svaté Anežky České papeži Františkovi. Ta scéna z generální audience papeže Františka zůstane nejen Pavlovi asi do smrti v paměti. Přímo uprostřed náměstí svatého Petra v Římě ho Svatý otec objal. Požehnal mu, zatímco Pavel mu nadšeně česky vyprávěl, jak je šťastný, že ho mohl ve Vatikánu osobně pozdravit. „Splnil se mi další senBůh mě má asi rád,“ zní přirozeně a radostně z úst nevidomého chlapce, jehož slova by asi v tu chvíli otevřela oči snad každému zdravému člověku, který by si chtěl na něco stěžovat.

JAN ANTOCH

Základní škola a Praktická škola SVÍTÁNÍ má svou velkou hvězdu. Její absolvent Jan Antoch je totiž šoumen každým coulem. Během svých veřejných vystoupení dovede navzdory svému zdravotnímu hendikepu královsky pobavit publikum jako moderátor i člen muzikoterapeutického souboru Mlima Jua. Díky své bezprostřednosti dokáže na jevišti „házet“ jeden vtip za druhým a pozitivní reakce diváků si vždy náležitě užívá. Za jeho výkon by se nemusel stydět ani lecjaký profesionál. V minulosti už byli na jevišti jeho „sparingpartnery“ například zpěvačky Helena ZeťováHeidi Janků či Leona Šenková, herečka Jana Paulová, herci Východočeského divadla Ladislav Špiner a Milan Němec nebo moderátorka Jolana Voldánová. Jako skvělého „hecíře“ ho berou také pardubičtí hokejisté. Honza je totiž věrným a oddaným fanouškem hokejového klubu HC Dynamo Pardubice a jedním z nejvýraznějších členů jejich fanklubu. Je jedním z příkladů úspěšné integrace žáků Základní školy a Praktické školy SVÍTÁNÍ do běžného života, o čemž svědčí i jeho uplatnění na trhu práce.

Tomáš Born je mladý dospělý muž (ročník 1994), který se rád baví s lidmi a zajímá se o dění kolem sebe. Je velmi společenskýusměvavývstřícný a komunikativní. Od jeho vrstevníků ho však dělí fakt, že je handicapovaný. Na svět se dívá z vozíčku. Kromě těžkého tělesného postižení má ještě zrakové a lehké mentální.

Navzdory různým bariérám si ale udržuje přehled. Vyzná se ve společenském dění, baví ho politika i sport. Má výbornou paměť.

Je absolventem Praktické školy dvouleté v Základní škole a Praktické škole SVÍTÁNÍ, která už 25 let pomáhá dětem a mladým lidem s handicapem.

Nyní dochází do sociálně terapeutických dílen školy SVÍTÁNÍ, které ho připravují na běžný život. Je aktivním členem zdejší školské rady. V budoucnu by chtěl pracovat jako asistent ředitelky nebo na PR oddělení školy. Má za sebou dokonce několik úspěšných moderací.

Aby se mohl dál rozvíjet, uvítal by společně se svými kamarády podporu sociálně terapeutických dílen, díky níž by mohl ještě zvýšit šanci uplatnit se na trhu práce.

TOMÁŠ BORN

JAKUB KARÁSEK: MALÍŘ, KTERÝ NEMLUVIL

Čtrnáctiletý Jakub Karásek rád maluje. Jeho specializací jsou portréty světoznámých státníků. Také miluje cestování. Z každé cesty, na kterou se vypraví se svými rodiči či prarodiči, pořádá pro spolužáky ve škole SVÍTÁNÍ zajímavé prezentace.

Když přišel do školy SVÍTÁNÍuměl jen několik jednoduchých slov. Ta ale nikdy dohromady nedávala smysl. Pokud se chtěl se svou učitelkou ve třídě dorozumět, musel najít vhodný obrázek, aby tušila jeho potřeby.

Potom ale Jakub začal pravidelně docházet na logopedii. Jeho počáteční strach, že nemluví alespoň jako ostatní děti, velmi rychle zmizel, i díky individuálnímu přístupu speciální pedagožky. Najednou to šlo a Jakub se rozmluvil tak, že dnes při svých prezentacích není téměř k zastavení

Ve slušivém bílém plášti a se štětcem v ruce s radostí zasvěceně popisuje proces tvorby svých obrazů. Vypráví také o lodíchvlacích i dalších dopravních prostředcích. Jeho doslova encyklopedické znalosti o slavném zaoceánském parníku Titanic nebo o legendární lokomotivě přezdívané Kyklop jsou neuvěřitelné.

Jakubovi blízcí jsou vděčni za příležitost, kterou dostal… A podobných osudů je v naší Základní škole a Praktické škole SVÍTÁNÍ, o.p.s., kde se více než 25 let věnujeme dětem a mladým lidem se zdravotním hendikepem, víc…

Je čas napnout plachty, kontaktujte nás ještě dnes!